Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Velika priča o medijskoj manipulaciji i Internetu: Kako se kroje mišljenja i stavovi

PIŠE:
Objavljeno:

Svaka poruka, emisija, videoigra, film, program, posebice oglas ili reklama, konstruirani su, zamišljeni i načinjeni s određenom svrhom i namjerom (manipulirati, zabaviti, informirati, prodati). Da se ostvari postavljeni cilj koriste se brojna izražajna sredstva (jezik, glazba, montaža, sofisticirane tehnike manipuliranja informacijama ili stvarnošću), najčešće da se stvarna namjera što bolje skrije i maskira. Mediji posreduju manje ili više skrivene stavove, vrijednosti, životne stilove, ponašanja (najčešće: vrijednosti i životni stil konzumerizma). U današnjem svijetu medije primarno pokreću interesi kapitala, posla i profita. Ne vrijedi to samo za oglašavanje, već i za zabavni i informativni program.

Zarobiti što veći broj gledatelja, zabaviti ih i pasivizirati, dati im 'kruha i igara', dovesti rimske arene u njihove domove. Ovisno o znanju, umijećima, kritičnosti i uloženom naporu medijske je poruke moguće razumijevati i drugačije, a ne samo onako kako bi to htio njihov osnivač. Premda je alfabetska pismenost mnogo jednostavnija, premda je izgubila obilježje nekadašnje subverzivnosti (sjetimo se bičevanja Crnaca koji su potajno učili čitati) te premda je postala neupitno obrazovno pravo, gotovo milijarda ljudi u svijetu je nepismeno.

Da bi primatelj medijskih poruka postavljao pitanja, razobličavao strategije medijske manipulacije, pronalazio njihov podtekst i iskoristio ostatke slobode da poruku iščita na drugačiji način, kako kaže Umberto Eco, potrebne su mu nesumnjivo određene intelektualne sposobnosti, umijeća i znanja. To nadziranje poruke i iščitavanje brojnih načina njene interpretacije nije, dakle, u intelektualnom pogledu nimalo jednostavno, posebice danas kad mediji vješto skrivaju i maskiraju namjere i stvarna značenja svojih poruka. K tome, neobuzdana akceleracija promjena i tehnoloških inovacija, koju diktira sprega vrijednosno neutralne znanosti, s jedne strane, i korporacijskog kapitala i profita s druge strane, tražit će od nas nova 'čitanja', nove oblike pismenosti, nove otpore i suprotstavljanja, ukoliko ne želimo (p)ostati manipulirani 'birači', nagovoreni i zabavljeni konzumenti, samo lutke na koncu novih vladara svijeta. Naravno, u znatno većoj mjeri nego što smo to danas. Tko će i kako u budućnosti obavljati taj veliki posao masmedijske emancipacije ljudi, kao i hoće li u tome uspjeti, ostaje sasvim neizvjesno.

Što je manipulacija?
Prve promjene koje nam je u ostavila grčka demokracija odnosile su se na jezik. On postaje svojevrsna tehnika. Razvija se retorika koja je od samog početka promatrana kao promišljanje o tehnikama uvjeravanja gdje se govor pretvara u tehniku uvjeravanja. Doba uvjeravanja (20. stoljeće) odlikuje se izvanrednim napretkom tehnika manipulacije. Jedan od načina manipuliranja je dezinformiranje odnosno varanje određenih primatelja poruka iznošenjem neistinitih informacija (sjetimo se samo povoda invazije na Irak, gdje su Collin Powell i drugi visoki dužnosnici predočili niz informacija za koje se pokazalo kasnije da su netočne ili su došle iz nepouzdanih izvora).

Drugu vrstu svjesne verbalne manipulacije predstavlja propaganda. Osnovno načelo je da manipulacija predstavlja proces komunikacije. U većini istraživanja o manipulaciji i propagandi naglašava se značaj komunikacije. Svaki pokušaj uvjeravanja pretpostavlja postojanje poruke, tj. izražavanje određenog mišljenja. Čin uvjeravanja ne predstavlja obavještavanje o onome što misli govornik. To je uobličavanje iskaza koji mijenja gledište slušatelja i određeno mišljenje čini prihvatljivim. U tom smislu, manipulacija je slična argumentaciji. 'Manipulacija predstavlja komunikaciju prinudom. Opisati manipulaciju znači opisati oblike te prinude, nezavisno od ciljeva koji se na taj način ostvaruju.'

Čin manipulacije često predstavlja složenu pojavu koja u sebe uključuje raznovrsne postupke. Manipulacija se može odrediti kao smišljen, sistematski i kontroliran postupak ili skup postupaka pomoću kojih manipulator, koristeći simbolička sredstva, odašilje određene poruke te time utječe na stavove, uvjerenja i ponašanje velikog broja ljudi kako bi ih se uvjerilo u stavove i vrijednosti manipulatora.

U današnje vrijeme sve se češće susrećemo s raznim oblicima manipulacije pa smo tako ponekad sami svjedoci i žrtve iste. U pravom smislu te riječi manipulacija znači rukovođenje ili baratanje određenim predmetima pomoću pomagala. Ali u prenesenom smislu manipulacija znači vješto varanje, spletkarenje, pri čemu se ideje ljudi ili događaji instrumentaliziraju, koriste kao sredstva za određene skrivene i često nepoštene ciljeve. Najveći uspjeh manipulacije je kada ona postane nevidljiva.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
6 mjeseci
45 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
7.5 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 6 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Izaberi
Trajanje pretplate - 6 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

Najbolja opcija
1-godišnja pretplata
75 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
6.25 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.